Hati Hati

16 september 2015 - Canggu, Indonesië

Slamat sore phria e wanita,
Maaf, na drie weken in Indonesië begin je zelfs de taal al aardig onder de knie te krijgen. We zijn drie dagen geleden (weer) aangekomen in Bali. Een verschil, dit keer kwamen we niet aan in Denpasar maar zijn wij terug gekomen met de boot. In een minivan werden we naar Canggu gebracht. Wij dachten dat we afgezet zouden worden bij onze nieuwe slaapplaats. Maar poeh.. hadden wij het even mis. Op een parkeerplaats ergens aan de rand van een drukke weg stopte de bus en werd alles uitgeladen. Gelukkig hadden we snel een taxi gevonden die ons verder hielp. Ook dat dachten wij... Onze taxi chauffeur had geen idee waar hij heen moest. Ook niet gek aangezien er geen borden zijn met straatnamen. Verkeersborden over het algemeen zijn gewoon zeldzaam. Taxi's hier zijn ook niet uitgerust met tomtom of enige vorm van navigatie. Dus je weg vinden is zelfs voor een taxichauffeur een uitdaging. Gelukkig hadden wij het telefoonnummer van de plek en kon de eigenaar de man duidelijk maken waar de villa's lagen. Onze laatste locatie voor de komende acht dagen. Voor ons gevoel is de vakantie al bijna om. Toch raar normaal ga je ook maar iets van tien dagen op vakantie. We hebben al zo veel gezien en gedaan dat het lijkt alsof we hier al maanden zijn. Onze laatste week staat in het teken van surfen en yoga. De eerste dag zijn we meteen op pad gegaan, opzoek naar instructeurs en lessen. Al snel kwamen we uit bij een yoga resort Serenity. Dit sprak mij meteen aan. Het is een retreat/ hotel/ yogalessen/ eet gelegenheid. Waar alles biologisch en ecologisch en bedenk het je maar logisch is. Een plek waar iedereen in harem broeken rondloopt en de mannen lange haren hebben. Iedereen loopt op blote voeten en.... Eigenlijk is het gewoon een hippiehol. Zo blij en wazig als wij zijn voelde wij ons meteen op ons gemak. Via Serenity konden wij ook surflessen volgen en zo was onze planning compleet. Maandag yoga, dinsdag yoga en surfen, woensdag twee keer yoga. De eerste yoga les was een Hatha flow les en werd gegeven door een klein Indonesisch mannetje, genaamd Sampa. De les was om drie uur in de middag, op het heetst van de dag maar dat weerhield Sampa niet van een pittige les. Noem een spier en ik weet zeker dat we deze hebben opgerekt. De lessen duren anderhalf uur en je zweet je suf maar het voelt geweldig goed. We kwamen aardig goed mee in de les en waren qua lenigheid nog niet eens zo heel slecht. Na de les hadden we ook echt zin in dinsdag in een nieuwe les. In eerste instantie zouden we dinsdagochtend onze eerste surfles krijgen. Jammer genoeg waren de golven te ruw en de stroming te sterk voor een beginner. In overleg met de instructeur hadden we besloten om in de middag terug te komen. Misschien dat de oceaan dan wat vriendelijker was. Aangezien we nu de ochtend vrij hadden, hebben we ons maar getrakteerd op een yoga lesje. Dit keer was het de Ashtanga les. Geen idee wat Ashtanga is en inhoud maar daar zouden we snel genoeg achter komen. Lieve phria e wanita Ashtanga is denk ik een ander woord voor marteling voor de gevorderde. Het is een vorm van yoga waarbij je kracht en lenigheid moet combineren en waar op een aardige snelheid word gewisseld van positie en houding. De klas was voor de helft gevuld met gevorderde yogi en ik moet toegeven dat ik toch wel een beetje spierpijn had van de vorige les. De les werd weer gegeven door Sampa. Ik stond er van te kijken wat deze man allemaal met zijn lichaam kon. De houdingen die hij aanneemt zijn krachtig en hij is extreem lenig en kundig. Het was mooi om yoga op zo'n hoog niveau te zien. De les ging stuntelig en ik was erg vermoeid. Wanneer ik naast mij keek zag ik dat Royce het er ook aardig zwaar mee had. Mijn spieren begonnen te trillen van de inspanning en ik voelde de druppels zweet over mijn rug lopen. Als een mantra herhaalde ik maar: het duurt niet lang meer. In een staande positie moesten wij ons naar achter draaien en zag ik de klok hangen. We waren nu precies 45 minuten bezig, we waren pas op de helft! Wat eigenlijk inhield.. De warming up zat er op en het echte werk kon gaan beginnen. De tweede helft van de les was zwaar en moeilijk en zeker niet geschikt voor beginners. Toch was ik instaat om diverse houdingen aan te nemen. Dat voelde wel echt goed. Na de yoga hadden we nog een aantal uur de tijd voordat het surfen begon. Om niet helemaal in te zakken en om onze spieren bezig te houden hebben we een duik genomen in het zwembad. Om vier uur was het dan eindelijk zo ver. Onze surfles kon beginnen. Ieder kreeg zijn eigen instructeur. Royce werd gekoppeld aan Aldo en ik mocht met Eddy aan de slag. Aldo is ergens begin twintig. Een vriendelijke wat stillere jongen die toch al best volwassen over komt. Van wat ik allemaal kon zien klikte de werkwijze van Aldo goed met die van Royce en het duurde niet lang of Royce was instaat een klein golfje te pakken. Wiebelig en kort maar hij had de houding al aardig goed door. Om de zoveel tijd hoorde ik gejuich een aantal meters verder op. Dat betekende dat Royce goed bezig was. Eddy is........... Anders. Eddy is een man van 37 ik zal jullie zijn hele levensgeschiedenis en familie verhalen besparen. Hij heeft dreadlock maar tussen de dreads door zitten nog wat lossen plukken haar. Hij is aardig afgetraind en lacht alles weg. Veel zinnigs verteld hij niet maar hij is wel heel lief.Wanneer je gaat surfen krijg je een bandje om je been gebonden met een lijntje. Dit lijntje zit vast gemaakt aan het surfboard. Zo blijft je board lekker in de buurt wanneer je er af kiepert. Ik had mijn lijntje om en Eddy droeg het board. De zee was naar mijn mening nog precies het zelfde als in de ochtend. De stroming was enorm sterk en de golven ruw en snel achter elkaar. Voordat we het water in gingen hadden we een hele instructie gehad over houdingen en veiligheid. Eenmaal in het water was ik deze weer helemaal kwijt. De golven waren erg sterk en hoog. Wat mij als een noob erg onzeker maakte. De eerste golf kwam eraan en jk moest op het longboard gaan liggen. Wonder boven wonder ging dit aardig soepel. Nog even snel werd geroepen wat ik moest doen. Achter mij hoorde ik het geluid van de golf steeds dichterbij komen. In een ruk voelde ik de kracht van het water. Het board werd omhoog geduwd en Eddy schreeuwde up..up..up. Ik duwde mijzelf omhoog en zette mijn voeten in positie. Eerst links achter en dan met rechts naar voren. Mijn voeten stonden en ik was nog op het board. De golf was inmiddels nog maar de helft van wat het was geweest maar ik duwde mij toch omhoog. Ik verloor mijn evenwicht en viel in het water. De stroming was behoorlijk en ik voelde mijn lichaam alle kanten uitgaan. Het duurde dan ook even voordat ik controle had en goed overeind stond. Dit ging zo een tijdje door en op een afstandje zag ik Royce voorbij komen. Iedere keer dat ik viel kwam Eddy lachend maar mij toe. Die man moet serieus buikpijn hebben gehad van het lachen na onze les. Voor de pauze is het mij drie keer gelukt om een golf te pakken. Helemaal trots en moe gingen we naar de kant voor wat water te drinken. Alsof ik dat nog niet genoeg binnen had gekregen. De pauze deed goed en ik merkte dat ik behoorlijk vermoeid was. Na de pauze gingen we weer terug de oceaan in. De golven waren nog hoger geworden en de stroming was zo sterk dat om de haverklap mensen onderuit gingen. Er kwam een grote golf aan en dit is wat gebeurde. E:"Get up quick!" M:" No wait." E: "For what?" M: " The waves to stop." E:" Then I can wait until I am grandpa, get up." Ik heb de grote golf over geslagen maar deze werd opgevolgd door een nog grotere golf. Het werd er niet beter op. Ik klom op het board en nam de golf mooi tot het strand. Ik denk dat dat de beste golf was van de dag. De rest van de tijd ging het met ups and downs. Na een tijdje was ik zo moe dat ik besloot eerder het water uit te gaan. Vanaf het strand kon ik goed kijken naar hoe Royce probeerde en soms ook echt surfte op de golven. Na het surfen hebben we wat gegeten en om 21:00 uur lagen we beide heerlijk te slapen. Woensdag stonden twee yoga sessies op de planning maar het uit bed komen was al een uitdaging. We hadden behoorlijk wat spierpijn en besloten de eerste les uit te stellen. Na een heerlijk ontbijt en een Starbucks shake was het eindelijk zo ver de yoga les. Door een klein inschattingsfoutje was de broek van Royce nog niet droog waardoor hij niet kon deelnemen aan de eerste yoga les. Aan deze les heb ik alleen deelgenomen. De les werd weer gegeven door Sampa en was nu een Flow les. Een heerlijke pittige les met aardig wat rek en strek momenten. Na de les was alle energie op. De tweede les hebben wij ook niet meer aan meegedaan. In plaats daarvan zijn wij naar een massage salon gegaan en hebben we ons getrakteerd op een heerlijke Balinese massage.