Xi'an

11 oktober 2016 - Xian, China

Dag 6 aankomst in Xi'an.
De eerste indruk van Xi'an was niet de beste. Het regende en er was een behoorlijke drukte op het station. Op het station was een taxi plaats waar de hele tijd taxi's op en af reden. Voor zo'n taxi stond je zeker 30 min in de rij in de stromende regen. Hier hadden wij weinig behoefte aan en dachten slim te zijn om iets verder door te lopen, een blok van het station af, en hier een taxi aan te houden of de eerst beste metro te pakken naar de Bell tower om vanuit hier naar het hotel te lopen. Het hotel zou hier namelijk 10 min lopen vandaan zijn. Voor helemaal op goed geluk te gaan lopen wilde wij een plattegrond van de metro bemachtigen bij de toeristen informatie. Dit was denk ik de meest nutteloze plek in Xi'an. Drie uiterst gedemotiveerde waarschijnlijk depressieve als niet suïcidale meiden hingen in hun stoel achter de toonbank. Niemand stond op en ik kreeg het gevoel dat ze alle drie wegkeken in de hoop dat wij ze niet zouden aanspreken. We vroegen om een plattegrond en kregen een reactie van 3 pas uitgekomen kuikens. Niemand van de meiden sprak Engels. Het enige woord dat duidelijk werd uitgesproken was "no". Nou dan maar op goed geluk. Een rugzak van 11,5 kilo op de rug een rugzak van 5 kilo voor op de buik in de stomende regen opzoek naar vervoer en ons hotel. Eerlijk is eerlijk dit in combinatie met weinig slaap maakt het allemaal nog net wat erger. Langs de weg stonden politie agenten en zoals ze zeggen " de politie is je vriend". We vroegen de lieve agenten de weg en ook zij kwamen geloof ik net uit het ei. Ook de no no.. Was bij hun van toepassing. Alle taxi's die wij tegen kwamen waren bezet en stopte niet. Een aantal dagen geleden had ik gezien dat wij metrolijn 2 moesten hebben en dan de 3e of 4e halte zouden moeten uitstappen. Na lang zoeken en vragen vonden we iemand die het woord Subway begreep en deze wees ons de weg, zover wij dit natuurlijk begrepen. Gelukkig waren de instructies duidelijk genoeg en stonden we al snel in het station. Via de info balie hebben wij het adres laten zien en kregen wij een kaartje en een route aangewezen. Lijn 2 eerste stop. Zoef zoef zoef en de metro was op de plek waar we moesten zijn. Na nog wat mensen te hebben gevraagd en nergens een antwoord te hebben gekregen liepen we naar buiten. Om een nu al erg lang verhaal kort te maken, we hebben nog zeker 30 min gewacht voordat er eindelijk een taxi voor ons stopte. Voordat we instapte hadden we het over een prijs. 10 yuan dit was wel erg weinig, maar we waren al zo blij dat we een taxi hadden dat we besloten het er op te wagen. De weg waar wij aan stonden was 6 banen breed en ik denk een van de drukste wegen van Xi'an. De chauffeur was erg vrolijk en vriendelijk en begon te rijden. Wij zaten op de uiterst rechtse baan en net verkeer vloog langs ons af. Overal hoorde je toeters en zag je mensen. De chauffeur keek rustig in zijn spiegeltje en begon binnen op deze drukken weg een u wending te nemen. O.o!!!!! Eenmaal gedraaid stopte hij de auto en draaide zich in zijn stoel. Your here!

Inchecken in het hotel ging gelukkig snel en we konden eindelijk onze tassen afdoen. Snel hebben wij ons omgekleed en zijn wij opzoek gegaan naar een lekker ontbijt of lunch. Er was niet veel te beleven in Xi'an buiten alle winkels en shoppingmalls. Dus besloten we terug te gaan naar het hotel om op internet leuke bezienswaardigheden op te zoeken. Na Starbucks te hebben gezocht op apple maps hebben we een uurtje of twee lekker bijgeslapen. Het bed was nog steeds niet echt zacht maar het was wel groot genoeg en had ook geen veren. Toen we wakker werden was het weer tijd om te eten. Op de maps stond dat voor Starbucks wij niet ver genoeg door waren gelopen. Het was inmiddels gestopt met regenen en met frisse moed zijn we gaan zoeken naar de heerlijk verdiende koffie/chocomelk. De Starbucks was snel gevonden en vanuit daar was de Bell tower al te zien. Het was inmiddels al donker het worden en het gebouw, gelegen midden op een rotonde, was prachtig verlicht. We besloten dit eens te gaan bekijken en kwamen via dit gebouw uit bij een gezellig steegje. Een erg authentiek steegje met alles leuke kleine winkeltjes. Aan het einde van dit steegje lag de dum tower. Ook deze was prachtig verlicht. Ipv links naar de drum tower te gaan sloegen wij rechts af Rn kwamen wij op een markt. Dit stuk van Xi'an bruiste helemaal. Overal stonden mensen met eetkraampjes en winkeltjes. De hele straat was gevuld met mensen en de geur van eten hing overal. Het vlees werd ter plaatsen uit gebeend en overal hingen karkassen. Deze waren helemaal schoon gemaakt en al het vlees werd gebruikt. Veel verser dan dit is het bijna niet te krijgen. Dit deel van de stad heet het moslim quarter.al het vlees was schaapsvlees en je kon zelfs shoarma kopen. Overal hingen uithangborden en alles was verlicht. Iedere winkel speelde zijn eigen muziek en er was over muziek en geluid tussen de mensen massa door reden scooters en auto's maar er was niemand die dit gek vond. Na een pittabroodje met stoofvlees te hebben gegeten en een vers geperste granaatappelsap te hebben gedronken was het al laat en liepen we terug naar het hotel.

Dag 7 terracotta leger
Na heerlijk te hebben geslapen probeerde we met de metro naar het terracotta leger te gaan. Er waren twee verschillende metro kaarten, de À kaart met alleen lijn 1 en 2 ( deze liepen in een kruis) en de B kaart met 16 verschillende lijnen waarvan 1 naar het leger reed. Door de lijnen en de bijbehorende stations namen op te schrijven hoopte we gemakkelijk aan een kaartje te komen, aangezien niemand in deze stad Engels kan. Wat blijkt kaart B bestaat niet, of wordt niet gebruikt ( kan allebei ik begreep niet wat de man van de info balie bedoelde). Met handen en voeten werd ons verteld dat we naar het trein station moesten. Via de metro gingen we naar het station, nergens stond iets in het Engels geschreven of met plaatjes aangegeven. Dan toch maar weer naar de toeristen info. De meiden van afgelopen keer lagen nu nog verder onderuit gezakt en ik geloof dat ze ons herkende aangezien twee snel een gesprek met elkaar begonnen. We vroegen de 3e meid om hulp en zonder veel woorden er aan vuil te maken kregen we een bus nummer en wees ze naar buiten naar de bussen. Wij, die nu als een kuiken keken, liepen naar de bussen en werden door een vrouw in een bus vol chinezen gezet. 9 yuan zou de rit kosten ( dat is iets rond een euro) en dan zouden we naar het leger gebracht worden. Tijdens de rit hebben we mogen kijken naar een mooie traditionele Chinese film met vliegende kalligraferende sifu's. De rit duurde 1,5 uur en zette ons voor de poort van het park af. Voor het park werd van alles verkocht; fruit, warm eten, snacks, souvenirs en honden vachten ook de worsten op een stok waren overal te vinden. Via een mooi aangelegde tuin kwamen we bij het museum en de 3 pits waar het leger tentoon gesteld werd. Het was even puzzelen maar we hebben alles gezien en gevonden. Pit 1 was het beroemdste deel van de expositie. De 4000 beelden van soldaten paarden en wagens was mooi om te zien. Je kon goed om de pit heen lopen waardoor je de beelden volledig kon bewonderen. De tweede pit was nog grotendeels begraven maar in deze hal stonden de 3 bekendste beelden van de knielende boogschutter, de middel rang soldaat en de generaal ten toon gesteld. De details in de poppen en de manier waarop status en rang werd duidelijk gemaakt        Waren erg mooi en leuk om in het het te hebben gezien. De 3e pit was minder indrukwekkend en relatief klein. Toch waren de beelden leuk om te zien. Van al het wandelen kregen we wel wat honger en dorst en een toilet was zeker niet verkeerd. Er stond een restaurant aangegeven dus dat was onze nieuwe bestemming. Langs de hallen liepen we af om uit te komen bij de souvenir winkeltjes, een overdaad aan beeldjes posters foto's en tekeningen van het leger kwam ons tegenmoed. Op de tweede verdieping stond het restaurant aangegeven. Hier aangekomen bleek dit niet meer gebruikt te worden en de enige toiletten in het park waren de openbare toiletten. De training was weer in volle gang. De terug reis duurde 2 uur dit kwam door de spits. Vanuit het station zijn we in een record tijd teug gelopen naar het hotel om ons klaar te maken voor het avond eten. Vandaag hebben we geen vreemde nieuwe dingen uitgeprobeerd en gewoon lekker gegeten bij de pizzahut. Wel hebben wij ons een zak jasmijn thee gekocht. Deze thee wordt in China veel gedronken en is heerlijk van smaak. Nu nog beide een thermoskan en we zijn al voor 1/3 geïntegreerd in de maatschappij.

Dag 8 mountain huashaw
Vandaag wilde wij een wandeling maken door de bergen van Xi'an. Jammer genoeg is het erg mistig en is de kans op regen erg groot. Grote kans dat de paden en route door de bergen gesloten zullen zijn. Omdat de bus reis 2 uur duurt naar deze plek met de kans dat het gesloten is hebben wij besloten in Xi'an te blijven. Vannacht moeten we om 05:00u op het vliegveld zijn dus vandaag maar rustig aan doen en alles al inpakken en klaar maken voor ons. Entree naar Xining waar we in de avond op de trein zullen stappen die ons naar Lhasa Tibet brengt. Deze treinreis duurt 22 uur ik hoop dat er dit keer wel internet op de trein is. Vanavond gaan we weer naar net moslim gedeelte om toch nog wat hapjes uit te proberen en de gezelligheid van deze wijk in ons op te nemen. Achteraf gezien was Xi'an zo slecht nog niet. We hadden een hobbelig begin maar ook deze stad heeft veel leuke dingen te bieden.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Royce:
    11 oktober 2016
    Hee lieverd, wederom je ervaringen leuk omschreven....Je zult wel een enorm gespierde blaas hebben als je terug bent hahaha. Ik kijk uit naar jullie volgende reiservaringen. X hvj
  2. Elly:
    13 oktober 2016
    Hoi Michelle en Evert
    Heel mooi beschreven wat jullie allemaal meemaken en zien, ik lees het altijd heel graag
    Heel veel plezier vandaag
    Groetjes Elly (ik pas goed op je moeder!!)
  3. Elly:
    17 oktober 2016
    hoi jullie twee reizigers
    Vandaag de grote dag gehad naar de Himalaya!!
    Ben benieuwd hoe jullie het vonden en wat jullie allemaal meegemaakt hebben
    Heel veel plezier op jullie verdere tocht
    Xxxx El