Bali

5 september 2015 - Sukawati, Indonesië

Onze eerste drie dagen in Bali zitten er al weer op en we zijn nu op de helft van onze vakantie. Wat gaat de tijd toch snel en wat hebben we toch al veel gedaan. We hebben al zo veel mooie plekjes mogen bewonderen en zo veel leuke en lieve mensen ontmoet. Bali is al vaker een tussenstop geweest en het vliegveld en de straten er omheen zijn inmiddels al bekend terrein. Op het vliegveld wordt je dood gegooid met folders van organisaties die excursies aanbieden. Omdat we toch alle plekjes van Bali willen zien is het het makkelijkste om aan te sluiten bij diverse excursies. Als wij dit allemaal zelf zouden moeten regelen waren we denk ik 4x zo duur uit. We hebben ervoor gekozen om een slaapplek te regelen in Sukawati. Dit ligt boven Kuta en naast Ubud. De tweede dag in Sukawati hebben we een scooter gehuurd. Geloof mij dit was niet mijn idee! Het verkeer in Indonesië is om bang van te worden. Er zijn geen verkeersborden en ook al zouden die er staan, dan zouden ze die toch negeren. Het is dus niet duidelijk hoe hard je mag rijden of wie er voorrang heeft. Op de straat, of dat wat er op lijkt, staan grotendeels wel lijnen. Niet dat die veel nut hebben. Ook bij een doorgetrokken streep wordt vrolijk ingehaald. Dit inhalen heeft zo zijn eigen regels. Wanneer je aan komt rijden toeter je dan weet de ander dat je in gaat halen. Die persoon gaat dan wat meer aan de kant. Fietsers, scooters, auto's, paard en wagen, bussen, vrachtwagens alles rijd op dezelfde weg en door elkaar heen. Het is een wonder dat ik nog geen bekraste of gedeukte auto heb gezien. O en had ik al verteld dat ze hier links rijden? Nou tel dit allemaal bij elkaar op en bedenk dat Royce hier met mij op de scooter doorheen wilde gaan. Het leek hem een leuke ervaring... Goed daar gingen we, helmpje op en gaan met die banaan. Het links rijden bleek nog niet zo moeilijk te zijn, rotondes waren wel even lastig maar er was genoeg verkeer om te volgen. Op ons ooiedooie reden wij naar Bali Bird park in Ubud. Het was best goed te vinden. Het enige wat wij moesten doen was rechtdoor rijden. In eerste instantie twijfelde wij heel erg aan het vogelpark. Moesten we hier wel heen gaan. De laatste paar plekken met dieren die we hebben bekeken en opgezocht waren geen succes. Ik had geen zin om weer een stel verwaarloosde dieren in veel te kleine kooitjes te zien leven. De hoofdingang van het park zag er goed verzorgd uit stiekem probeerde we al een beetje een stukje van het park te zien. Alles wat we zagen was goed verzorgd dus besloten wij om een ticket te kopen. Het park was schitterend en de grote vogelkooien goed onderhouden, thank god! Veel vogels zaten zelfs los. Beetje raar want dan kunnen ze toch ook wegvliegen. Maar goed. Het vogelpark was een groot succes na bijna vier uur daar te hebben rondgewandeld en bijna iedere show te hebben gezien gingen we rustig terug naar de villa. De derde dag was een drukke dag. We hadden ons aangemeld voor de Bali day tour. We zouden 12 uur lang onderweg zijn en diverse locaties gaan bezichtigen. De dag begon om 9:00 uur en het eerste waar we heen gingen was een plek waar ze textiel deden bewerken. Het was mooi om te zien hoe ze door het gebruik van wax en verf afbeeldingen maakte op stof. Hierna werden we gebracht naar een Balinees optreden. Dit was echt geweldig. We kregen aan het begin een briefje in onze handen geduwd en werden naar onze plaatsen gebracht. Het stuk begon te spelen en was geheel in het Indonesisch. We begrepen er helemaal niets van. Toen viel ons in dat het misschien beschreven stond op het blaadje dat we hadden meegekregen. We pakte het blaadje maar ook dit was niet te begrijpen. De vrouw die ons welkom had geheten had niet Holland verstaan maar Poland. We hadden dus een Poolse beschrijving. Dit schoot niet op, na een tijdje was ik wel benieuwd naar het verhaal en ging het blad omruilen. Vijf minuten na het ruilen van het blad was de show afgelopen, briljant! Na de show zijn we naar een schilderswijk gegaan en daarna naar een houtbewerkerswijk. Daarna reden we door naar een plantage voor koffie, cacao en specerijen. We mochten jammer genoeg maar een klein deel van het terrein bekijken. Ze lieten ons diverse planten zien en aan het einde van de korte rit kwamen we uit bij een aantal kooien met daarin civetkatten ofwel Loewak. Deze beesten helpen mee bij het maken van de duurste koffie ter wereld. Het duurde even voordat ik doorhad hoe deze beesten hielpen. Ooit al eens de film the bucket list gezien? Er werd ons een plek aangewezen en we kregen 13 kopjes met verschillende soorten thee, koffie en chocomel. Deze mochten we gratis proberen als wij de luwak koffie wilde proberen moesten we hier extra voor betalen. Aangezien Royce en ik beide geen koffie drinken hebben we die maar overgeslagen. De thees waren heerlijk en de chocomel waterig. Sommige thees waren zo lekker dat we twee zakjes hebben gekocht. Na de plantage was het tijd om te lunchen. Dit deden we naast een van de twee meest actieve vulkanen van Bali. Het was schitterend om te zien. Langs de vulkaan waren nog overal zwarte plekken waar het afgekoelde lava lag. De laatste uitbarsting was 52 jaar geleden, wat eigenlijk nog niet eens zo heel lang geleden is. Toch zag je aan de voet van de berg huisjes en dorpjes. De lunch was lekker, het uitzicht mooi maar onze reis ging weer verder. Nu naar de Nungnung waterval. Een mooie waterval maar erg druk bezocht. Om toch een paar mooie foto's te maken zijn we 159 traptreden omlaag gelopen om deze vervolgens na 3 foto's weer omhoog te klimmen in de middag hitte. Helemaal buiten adem en bezweet kwamen we boven aan, maar we hebben wel mooie foto's kunnen maken. Door naar monkey forrest! Dit was geweldig en zeker het hoogtepunt van de dag. Wat een leuke beesten zijn dat toch. Bij de ingang zat een kleine baby aap al in mijn veters te bijten en liepen er al zeker 40 apen rond over het plein. Het bos was sprookjesachtig. Overal waar je keek stonden mega grote en dikke bomen. Door de bladeren heen kwamen wat zonnestralen die glinsterde in het beekje. De geur van het bos liet mij denken aan ons bos als het pas geregend had. Overal om je heen hoorde je apen en vogels. Het was een plek waar we nog zeker drie dagen hadden kunnen blijven zitten. Na wat te hebben rondgekeken en een stukje te hebben gelopen, liepen we weer langzaam terug naar het plein. Royce wilde nog wat filmen dus stond even stil. Het duurde niet lang of een grote aap naar mij toe kwam gelopen. Hij pakte mijn broek vast, trok zichzelf omhoog en begon mijn broekzakken te inspecteren. Zijn handen en voeten voelde zacht aan en hij had een grappig kopje. Royce wilde ook graag dat een aap bij hem kwam dus ging heel demonstratief op een rand zitten. Al snel kwam een kleine aap bij hem zitten en hebben ze samen een selfie gemaakt. We moesten verder naar onze laatste locatie de SPA! Heerlijk twee uur lang gemasseerd worden. Een perfecte afsluiting van een superleuke dag.