Beijing

5 oktober 2016 - Beijing, China

Na een lange vlucht hebben wij voet gezet op Chinees grondgebied. De komende week is het feest in China, de chinezen hebben vrij door een nationale feestdag. Welke feestdag het is kan ik niet vertellen. Onze chauffeur antwoordde op de vraag "wat voor feestdag is het dan?" Met " de nationale." Ik heb nog geprobeerd om via Google of internet iets op te zoeken maar helaas. Bijna alle pagina's zijn geblokkeerd. De komende maand dus geen Facebook, Instagram of Google. Mijn VPN werkt niet echt heel goed maar gelukkig wordt de reislogger site niet geblokkeerd.

De eerste dag in een ander land is altijd spannend. Ik had gehoopt dat ze hier de woorden gewoon zouden uitschrijven, of in ieder geval voluit onder de tekens zouden schrijven. Dit is echter niet altijd het geval. Hierdoor was onze start nog net wat interessanter want ja waar moet je nou heen. Om hulp vragen kan altijd en de mensen zijn vriendelijk en behulpzaam. En hoewel zij maar 60% van onze vraag begrijpen doen ze hun uiterste best ons te helpen. Tot nu toe begrepen wij al zeker 30% van hun antwoord. Ik hoop dat ons chinglisch wel wat beter wordt.

Zoals ik al zei is er deze week feest en hierdoor is een deel van Beijing afgezet en is het wat drukker dan normaal. De meeste mensen verzamelde zich vandaag bij het Tiananmenplein en rondom de verboden stad. We hebben er voor gekozen om de drukte wat te vermijden en zijn naar het Hemel park geweest waar de Tempel van de hemel en het altaar des hemels staan. De drukte viel hier gelukkig reuze mee. Het park was mooi onderhouden en de gebouwen hadden mooie kleuren en waren gedecoreerd met draken en beelden van de Fenix.  Er waren verschillende gebouwen te zien, zeven in totaal, omringt door mooie perken en oude bomen. Een schitterende locatie en een goede eerste indruk van het oude China.

Van al het reizen begonnen onze magen te knorren. We hadden nog lang niet alles in het park bekeken en besloten wat streetfood uit te proberen. Een worst op een stokje was het eerste dat we vonden en zag er naar uit dat het zeker het proberen waard zou zijn. Overal waar je keek liepen mannen, vrouwen en kinderen met deze snack rond. Dan moet het toch wel lekker zijn, niet waar?Voor een paar cent werd het ding gekocht. Echter na de eerste hap was onze bubbel al gelijk gesprongen. Leermomentje van de dag: eet geen worst van een stok deze zijn echt niet te eten.

Op weg naar het hostel besloten we een gokje te wagen op het beroemdste duck restaurant van Peking- Beijing. We konden namelijk wel wat lekkers te eten gebruiken. Het restaurant was een tip van Peter en Valeria dus hier had ik wel vertrouwen in. Het restaurant was behoorlijk groot en er wassen korte wachttijd, maar dit was het zeker waard. Ik had nog nooit zo'n heerlijke eend gegeten. Na afloop moeten rituelen natuurlijk gerespecteerd worden en moet er een kopje koffie of thee gedronken worden. Dus hebben wij dit maar braaf bij Starbucks gedaan.

Na 9 uur te hebben gevlogen, een dag te hebben gewandeld en met een volle buik begon de vermoeidheid toch behoorlijk toe te nemen. Op een rustig tempo zijn wij via de kleine straatjes van de Hutong naar het hostel gelopen. Het is nu 20:30 u en alle energie is op. Tijd om eens rustig te gaan slapen.

Slaap lekker X

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Elly:
    7 oktober 2016
    Hoi Mchelle en Evert, jullie hebben al behoorlijk wat meegemaakt in de korte tijd dat jullie in China zijn
    Is heel leuk om te lezen wat jullie zoal meemaken maar ook wat jullie zoal eten
    Ik ga jullie volgen via de reislogger
    Heel veel plezier, en laat weten welke feestdag het nu geweest is of moet ik het hier bij Lotus restaurant gaan vragen
    Groetjes Elly
  2. Ingrid:
    8 oktober 2016
    Hoi Michelle, heb het even voor je opgezocht:
    Chung Yeung feest
    Datum: zondag 9 oktober Chinees volksfeest. 9e dag van de 9e maand. Het Feest van het Beklimmen van de Hoogten. In China worden de graven meestal op heuvels en andere hoogten gemaakt. Het bezoek aan de hoogten betekent in dit geval een bezoek aan de graven van voorouders en familie.

Groetjes en veel plezier !
  3. Elly:
    13 oktober 2016