Beijing 2

9 oktober 2016 - Beijing, China

Dag 3 zomer paleis.
De eerste volledige dag in Beijing was erg leuk. Het weer was goed en al snel hadden we door hoe  de metro werkte. De metro in China is super goed geregeld en kost je bijna niets. Alle bezienswaardigheden zijn te bereiken en een ritje kost tussen de 0,20 en 1,10. Vandaag zijn we naar het zomerpaleis gegaan. Dit licht in het noord oosten van de stad. Het zomer paleis is gebouwd in de 18e eeuw, later is het door vijanden voor een groot deel verwoest. Maar later in de 19e eeuw weer door een keizer terug gebracht in de originele staat. Voordat je bij het paleis bent kom voorbij een wijkje gebouwd langs de rivier. Dit wijkje zorgde voor alle benodigdheden voor de keizer en zijn keizerin, bijvrouwen en staf. De plaats tussen de huisjes en de rivier was ongeveer 60cm breed. Er was maar 1 loop richting want draaien of langslopen was bijna onmogelijk. Het wijkje had een mooie en gezellige uitstraling. Vanuit het wijkje liep je door naar het paleis. Het paleis lag hoger op een berg en had vele losse huisjes en tempels. Alle mensen liepen op hun gemakje richting de tempel, het was qua drukte wel te doen. Maar om de haverklap stond weer iemand stil voor een foto. Nog voordat we de berg op gingen naar het paleis zagen we een zij route, we besloten deze te nemen aangezien deze minder druk was. Het pad liep redelijk stijl omhoog en uitte zich snel in een oneven stenen trappen stelsel, beetje vergelijkbaar als klettersteige. Een goede bil en been workout zullen we het maar noemen. Boven aan gekomen zagen we de tempel in de clouds. Van tempel naar tempel naar huisje en weer terug naar het paleis hebben we gelopen en het terrein verkend. Breur was vandaag met ons mee op pad en kwam op de paleis muur een vriend tegen. Een Chinese meid was foto's het maken van haar dinosaurus op de muur. Na wat foto's samen te hebben gemaakt liepen we weer verder. Dit keer opzoek naar de marmeren boot. Om bij de boot te komen liepen we door een deel van de paleistuinen. Na 15 min te hebben gelopen over bruggetjes en langs thee huisjes zagen we de boot liggen. Het was een schitterende mega grote boot versierd met goud en glas en lood. De boot lag aan een meer wat schijnbaar nog deel was van de tuinen. Na nog een tijdje te hebben rondgelopen zijn we met de metro weer terug naar het centrum gegaan om een hapje te eten. Dit maar belande we in een Chinees restaurant waar we heerlijke rijst met curry, buns en andere kleine hapjes hebben gegeten. Het eten smaakte goed en het eten met stokjes bleek geen probleem. Na afloop nog even genoten van de avonddrukte van Beijing en langzaam terug gegaan .

Dag 4, secret great wall tour.
Na een nacht niet slapen ging om half 7 de wekker! Ik maakte mij los van het matras om me snel snel te verzorgen. Om 7:10u bestelde wij ons ontbijt wat we relatief snel zouden moeten eten want om 7:30u vertrok de bus naar de muur. Om 7:25u werd ons ontbijt gebracht, en hoorde we dat we langzaam zouden vertrekken. In een record tijd werd het ontbijt gegeten en stonden we klaar om te gaan. Het weer was verschrikkelijk en het regende behoorlijk hard. Maar we moesten twee uurtjes rijden voordat we bij de muur waren dus misschien was het tegen die tijd wel droog. De temperatuur was matig en ongeveer 14-16 graden. Gelukkig was het in de bus wat warmer. De banken van de bus waren heerlijk zacht en binnen no time was ik in slaap geschommeld. Zelfs het getoeter heb ik niet meer meegekregen. Net als mijn medereizigers werd ik vlak voor aankomst wakker. De eerste stop die we maakte was op de grote parkeerplaats. Dit was de laatste kans om naar het toilet te gaan. De deuren van de bus gingen open en er kwam een flinke koude wind de bus in. Mijn langsleeve trui met softshell jas waren toch wel wat fris en mij legging toch eigenlijk was dun. Dus werden de wollen sokken tot aan de knieën opgetrokken en de jas goed dicht gemaakt. Bij ons in de bus zat een groep Britse jongeren, de meiden van deze groep droegen bijna allemaal een hotpants met een dun jasje. Ik had tot deze dag nog nooit op
  10 meter afstand nog de kippenvel op iemands huid kunnen zien. Gelukkig was deze stop maar kort en ging onze reis verder naar boven. Na nog een 20 min rijden kwamen wij aan op een verlaten parkeerplek. Hier was een klein weg winkeltje. Omdat het erg hard waaide heb ik sjaal gekocht om deze om mijn hoofd te binden. Vanaf dat moment viel de kou reuze mee. Rustig begonnen we om ons heen te kijken, de regen was nu meer miezel en was langzaam aan minder het worden. In plaats van regen was het nu mistig! Je kon nog geen 5 meter verder kijken zo mistig was het. Onze tourguide vertelde over de muur en wees in een bepaalde richting. Hier was niets te zien, nu begreep ik wel waarom dit de secret wall tour was. Er was geen wall te zien. Gelukkig heeft de mist niet de hele dag aangehouden en hebben wij toch nog mooie stukjes kunnen zien. Niet veel maar genoeg om een mooi beeld te krijgen van het geheel. De tocht over de muur was wel een uitdaging. De muur bestond grotendeels uit trappen en gladde hellingen. Er waren in totaal 7 huisjes die wij af konden lopen maar door de dichte mist en gladheid hebben wij er maar 5 gelopen. Na de wandeling werd ons een lunch aangeboden en begon de weg terug. Waar nog even wat slaap kon worden ingehaald.

Dag 5 tiananmenplein en de verboden stad.
Vandaag verlaten we Leo hostel... Thank god! Op naar een hotel met een zacht bedje. Voor 12 uur moesten we uitchecken maar gelukkig mochten onze tassen nog even in het hostel blijven liggen. Om 19:00u vertrekt de trein pas dus tot die tijd konden we nog de stad verkennen. De feestdag was afgelopen en het plein was weer goed toegankelijk. Naja goed. Na wat omwegen, tunnels en politie posten waar we werden gecontroleerd en onze tassen door de scan gingen waren we eindelijk op het plein. Het plein was groot en er stond een grote zuil in het midden. Wanneer je met je gezicht naar de verboden stad stond zag je links een enorm kunstwerk gedecoreerd met bloemen prachtig om te zien, rechts van de zuil stond ook een kunstwerk een grote plastieken vaas met een boeket nep bloemen, minder prachtig om te zien. We waren rustig over het plein het lopen toen er twee oudere vrouwen op ons afgelopen kwamen. Ze hielde een foto camera naar ons toe en vertelde ons van alles in het Chinees. Geen idee wat ze zeiden maar ik nam aan dat wij een foto van hun moesten maken. Uiteindelijk bleek dat ze een foto wilde samen met mij. Na een gezellige fotoshoot was ik vrij om te gaan. Snel liepen we verder naar de verboden stad. Wie naar China gaat mag Beijing niet overslaan. En wie in Beijing is mag zeker de verboden stad niet overslaan! Achteraf gezien had ik nog graag uren door de stad willen wandelen. Er was zo veel te zien en lezen. Maar omdat wij de trein moesten halen naar Xi'an was onze tijd wat kort. Honderden huizen in een doolhof van straatjes en paden waren te bewonderen. Je liep van plein naar plein door grote zware poorten of mooie rode doorgangen. Hoe verder je doorliep hoe dichter je bij de verblijfplaats van de keizer en zijn keizerin kwam. Er waren mooie tronen en oude voorwerpen te zien. De drukte viel gelukkig reuze mee en het weer was fantastisch. Echter hadden wij wel een uitdaging, ik moest naar het toilet. Tip voor iedereen die naar China gaat: ga nooit naar een publieke toilet. Koop je Tena lady's of train je blaas want dit overleven wij westerlingen niet. Aangezien ik het eerste niet had ben ik begonnen met een zeer intensief trainingsprogramma voor mijn blaas. Ik weet zeker dat ik dit nog wel wat vaker nodig zal hebben deze reis. Om 19:10u vertrok onze trein van Beijing naar Xi'an.. We hadden gekozen voor een soft sleeper ticket. Dit houd in dat je maar met 4 personen in een coupe slaapt. Het was best spannend want met wie moet je deze kleine ruimte delen? Welke slurpende spugende Chinees komt er misschien boven ons slapen? We hadden geluk met een leuk jong stel dat op het slurpen na helemaal geen vreemde trekjes had. Ze spraken zelfs deels Engels. In mijn tas had ik wat speelkaarten meegenomen, tot ongeveer 22:00u hebben wij samen met het Chinese stel gepest. Het was wel een uitdaging om dit spel uit te leggen en 1 ronde duurde bijna 3 kwartier. Maar het was erg gezellig. Om 22:00u gingen we slapen. We hadden pech dat we naast het toilet lagen dus om de zoveel tijd hoorde wij de deur dichtslaan. Ik sliep boven en pap beneden. Wanneer ik mij op mij bed wilde uitstrekken kwamen mijn voeten tegen de muur en mijn hoofd tegen het raam. Het bed was hard maar had gelukkig geen vering. Toch kwam ik niet in slaap en heb ik de halve nacht gekeken naar de gebouwen en steden die wij voorbij reden. Boven de drukken gebieden ging een gloed van rood licht dat afkomstig was van alle roodkleurige uithangborden en tekens die op de daken en gevels bevestigd zijn. Uiteindelijk viel ook ik in slaap.